ru | En
PHILOSOPHICAL
LITERARY
JOURNAL
ISSN 0869-5377
Author: Kocherov Sergey

Kocherov Sergey

Professor at the School of Social Sciences, skocherov@hse.ru. National Research University Higher School of Economics (HSE Nizhny Novgorod), 25/12 Pecherskaya str., Nizhny Novgorod 603155, Russia.

Publications

Shakespeare’s Hamlet and the Amleth of Saxo Grammaticus as “Twin-Doubles” / Logos. 2017. № 6 (121). P. 129-152
annotation:  Гамлет Шекспира и Амлет Саксона Грамматика как «двойники-близнецы» Сергей Кочеров Профессор, департамент социальных наук, факультет гуманитарных наук, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» (Нижний Новгород). Адрес: 603155, Нижний Новгород, ул. Большая Печерская, 25/12. E-mail: skocherov@hse.ru. Ключевые слова: двойничество; культурный герой; трикстер; сознательная личность; «тень»; архаический героизм. В статье кратко описана эволю- ция взглядов на феномен двойни- чества — от первобытных времен до его переосмысления романти- ками — и рассмотрена культурно- историческая связь между героем трагедии Шекспира «Гамлет» и его прототипом из хроники «Деяния данов» Саксона Грамматика. Вопреки существующей традиции признавать двойниками только героев одного произведения, автор статьи стре- мится доказать, что двойниками могут являться персонажи разных произведений, связанные культур- ным родством и сходством их миссии. В первой части статьи сравниваются характеры данных персонажей, пока- зывается неоднозначность натуры Амлета, которая обычно не замеча- ется исследователями. Переделывая древний сюжет об Амлете, Шекспир преобразил личность главного героя, но не изменил той основы, без кото- рой его история утратила бы смысл. Во второй части работы автор ана- лизирует двойственность характера Амлета, сочетающего свойства куль- турного героя и трикстера. Эта самая древняя форма двойничества вопло- тилась в личности Амлета, конечно, не в своем изначальном виде, так как тот является уже не первобытным существом, а человеком цивилизации, хотя и примитивной. В третьей части статьи вну- тренняя борьба Гамлета представ- лена в контексте противоречия между сознательной гуманистиче- ской личностью героя и его под- сознательной «тенью», требующей от него следовать нормам архаиче- ского героизма. В этой связи лич- ность Амлета следует признать не одним из «наслоений» в образе Гамлета, но базисом личности принца Датского, его «культурным бессознательным». На основе выяв- ления «функционального единства» обоих героев и их принадлежности к «миру героического», хотя и в раз- личном его понимании, делается вывод, что Гамлет и Амлет являются «двойниками-близнецами». SHAKESPEARE’S HAMLET AND THE AMLETH OF SAXO GRAMMATICUS AS “TWIN-DOUBLES” Sergey Kocherov. Professor at the School of Social Sciences, skocherov@hse.ru. National Research University Higher School of Economics (HSE Nizhny Novgorod), 25/12 Pecherskaya str., Nizhny Novgorod 603155, Russia. Keywords: doubleness; culture hero; trickster; conscious personality; shadow aspect; archaic heroism. The article briefly describes the evolution of views on the phenomenon of doubleness— from prehistoric times and to its reinterpretation by the Romantics—and examines the cultural-historical connection between the protagonist of the Shakespearean tragedy Hamlet and his prototype found in Gesta Danorum by Saxo Grammaticus. Contrary to the existing tradition which recognizes doubleness only within a single work, the author argues that doubles may be characters from different works connected by their cultural kinship and similarity in their missions. The first part of the article compares the personalities of these two characters and demonstrates the ambiguity of Amleth that is often overlooked by scholars. Having remade the ancient story of Amleth, Shakespeare transformed the personality of the main character. Yet he did not change the basis of the plot without which the narration would make no sense. In the second part of the research, the author analyses the dualism of Amleth, who combines traits of a culture hero and a trickster. While Amleth embodies this most ancient type of doubleness, he, naturally, does not do so in its original form: after all, he is not a caveman but a man of civilization, however primitive it may be. In the third part of the article, Hamlet’s inner struggle is presented in the context of a contradiction between his conscious humanistic personality and a subconscious “shadow” which requires the Prince of Denmark to follow the norms of archaic heroism. In this connection, the personality of Amleth should be acknowledged not as a mere layer of Hamlet’s personality, but as its basis, its “cultural unconscious.” On the grounds of the “functional unity” of the characters, as well as their belonging to the “world of the heroic”—though the interpretations of the latter is different—it is concluded that Hamlet and Amleth are “twin-doubles.”
Keywords:  doubleness; culture hero; trickster; conscious personality; shadow aspect; archaic heroism

Kocherov Sergey

Professor at the School of Social Sciences, skocherov@hse.ru. National Research University Higher School of Economics (HSE Nizhny Novgorod), 25/12 Pecherskaya str., Nizhny Novgorod 603155, Russia.

Publications

Shakespeare’s Hamlet and the Amleth of Saxo Grammaticus as “Twin-Doubles” / Logos. 2017. № 6 (121). P. 129-152
annotation:  Гамлет Шекспира и Амлет Саксона Грамматика как «двойники-близнецы» Сергей Кочеров Профессор, департамент социальных наук, факультет гуманитарных наук, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» (Нижний Новгород). Адрес: 603155, Нижний Новгород, ул. Большая Печерская, 25/12. E-mail: skocherov@hse.ru. Ключевые слова: двойничество; культурный герой; трикстер; сознательная личность; «тень»; архаический героизм. В статье кратко описана эволю- ция взглядов на феномен двойни- чества — от первобытных времен до его переосмысления романти- ками — и рассмотрена культурно- историческая связь между героем трагедии Шекспира «Гамлет» и его прототипом из хроники «Деяния данов» Саксона Грамматика. Вопреки существующей традиции признавать двойниками только героев одного произведения, автор статьи стре- мится доказать, что двойниками могут являться персонажи разных произведений, связанные культур- ным родством и сходством их миссии. В первой части статьи сравниваются характеры данных персонажей, пока- зывается неоднозначность натуры Амлета, которая обычно не замеча- ется исследователями. Переделывая древний сюжет об Амлете, Шекспир преобразил личность главного героя, но не изменил той основы, без кото- рой его история утратила бы смысл. Во второй части работы автор ана- лизирует двойственность характера Амлета, сочетающего свойства куль- турного героя и трикстера. Эта самая древняя форма двойничества вопло- тилась в личности Амлета, конечно, не в своем изначальном виде, так как тот является уже не первобытным существом, а человеком цивилизации, хотя и примитивной. В третьей части статьи вну- тренняя борьба Гамлета представ- лена в контексте противоречия между сознательной гуманистиче- ской личностью героя и его под- сознательной «тенью», требующей от него следовать нормам архаиче- ского героизма. В этой связи лич- ность Амлета следует признать не одним из «наслоений» в образе Гамлета, но базисом личности принца Датского, его «культурным бессознательным». На основе выяв- ления «функционального единства» обоих героев и их принадлежности к «миру героического», хотя и в раз- личном его понимании, делается вывод, что Гамлет и Амлет являются «двойниками-близнецами». SHAKESPEARE’S HAMLET AND THE AMLETH OF SAXO GRAMMATICUS AS “TWIN-DOUBLES” Sergey Kocherov. Professor at the School of Social Sciences, skocherov@hse.ru. National Research University Higher School of Economics (HSE Nizhny Novgorod), 25/12 Pecherskaya str., Nizhny Novgorod 603155, Russia. Keywords: doubleness; culture hero; trickster; conscious personality; shadow aspect; archaic heroism. The article briefly describes the evolution of views on the phenomenon of doubleness— from prehistoric times and to its reinterpretation by the Romantics—and examines the cultural-historical connection between the protagonist of the Shakespearean tragedy Hamlet and his prototype found in Gesta Danorum by Saxo Grammaticus. Contrary to the existing tradition which recognizes doubleness only within a single work, the author argues that doubles may be characters from different works connected by their cultural kinship and similarity in their missions. The first part of the article compares the personalities of these two characters and demonstrates the ambiguity of Amleth that is often overlooked by scholars. Having remade the ancient story of Amleth, Shakespeare transformed the personality of the main character. Yet he did not change the basis of the plot without which the narration would make no sense. In the second part of the research, the author analyses the dualism of Amleth, who combines traits of a culture hero and a trickster. While Amleth embodies this most ancient type of doubleness, he, naturally, does not do so in its original form: after all, he is not a caveman but a man of civilization, however primitive it may be. In the third part of the article, Hamlet’s inner struggle is presented in the context of a contradiction between his conscious humanistic personality and a subconscious “shadow” which requires the Prince of Denmark to follow the norms of archaic heroism. In this connection, the personality of Amleth should be acknowledged not as a mere layer of Hamlet’s personality, but as its basis, its “cultural unconscious.” On the grounds of the “functional unity” of the characters, as well as their belonging to the “world of the heroic”—though the interpretations of the latter is different—it is concluded that Hamlet and Amleth are “twin-doubles.”
Keywords:  doubleness; culture hero; trickster; conscious personality; shadow aspect; archaic heroism
All authors

© 1991—2020 Логос. Философско-литературный журнал.
Все права защищены.
Дизайн Юлия Михина, jmikhina@gmail.com,
программирование Антон Чубченко