ru | En
Философско-
литературный журнал
E-ISSN 2499-9628
ISSN 0869-5377
Автор: Джонстон Эдриан

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Johnston Adrian

Professor, Department of Philosophy, University of New Mexico. Address: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Contingency, Pure Contingency — Without Any Further Determination: Modal Categories in Hegelian Logic / Логос. 2016. № 8 (0). С. 23-48
Аннотация:  Beginning during G.W. F. Hegel’s own lifetime, two interlinked unsympathetic portraits of Hegel take shape and become enduring refrains in his critics’ complaints. According to the first of these, the Hegelian philosophical system posits a foundational teleological necessity that rigidly determines the constitution of both natural and human realities. The second critical portrayal of Hegel charges him with an ideologically pernicious Panglossianism dressing up a miserably conservative/reactionary status quo as the highest possible sociohistorical realization of Reason itself. Taken together, these two connected criticisms amount to treating Hegelian Wissenschaft as a post-Kantian version of Leibniz’s theosophy, with the former, purportedly like the latter, appealing to a necessary teleology supposedly guaranteeing the actualization of “the best of all possible worlds.” From the late-period F. W. J. Schelling and Rudolf Haym through today, countless voices past and present have repeated these anti-Hegelian allegations. The goal of the paper, simply stated, is to discredit thoroughly both of these pictures of Hegel’s philosophy. These two entwined lines of criticism ultimately rest upon the imputation to Hegel of a certain arrangement of modal categories in which possibility has priority over actuality, and necessity dictates the transition from the possible to the actual. Through a close reading of Hegel’s core doctrine of modal categories as definitively delineated in his mature Logic, the author shows that the depiction of Hegel as a neo-Leibnizian is an intellectually bankrupt, one-hundred-eighty-degree inversion of the truth.
Ключевые слова:  Hegel’s logic; contingency; possibility; necessity; modalities

Джонстон Эдриан

Профессор, факультет философии, Университет Нью-Мексико. Адрес: 1 University of New Mexico, 87131 Albuquerque, NM, USA. E-mail: aojohns@unm.edu.

Публикации

Случайность, чистая случайность: контингентность в гегелевской логике / Логос. 2016. № 2 (111). С. 29-54
Аннотация:  Уже при жизни Гегеля возникли и переплелись между собой две полемические стратегии в отношении его философии, превратившиеся затем в постоянный рефрен его критики. Согласно первой из них философская система Гегеля основана на представлении о фундаментальной телеологической необходимости, ригидно определяющей устройство как природной, так и человеческой реальности. Согласно второй философия Гегеля — своего рода идеологически мотивированный панглоссианизм, выдающий реакционно-консервативный status quo за высшее общественно-историческое достижение Разума. Взятые вместе эти две связанны друг с другом критические характеристики по сути превращают гегелевскую Wissenschaft в посткантианскую версию лейбницевской теософии, утверждая, что Гегель, как и Лейбниц, опирается на некоторого рода необходимую телеологию, якобы гарантирующую претворение в действительность «лучшего из возможных миров». От позднего Шеллинга и Рудольфа Гайма до сегодняшнего дня бесчисленные критики повторяли и повторяют эти антигегелевские инвективы. Их и попытался опровергнуть автор данной статьи. В конечном счете обе эти линии критики гегелевской философии основываются на приписывании Гегелю определенной логики отношения между модальными категориями, согласно которой возможность главнее действительности, а необходимость диктует переход от первого (возможного) ко второму (действительному). На основании внимательного прочтения ключевых утверждений гегелевского учения о модальных категориях в его зрелой «Логике» автор показывает, что изображение его в качестве неолейбницианца — это по существу не имеющее под собой основания и интеллектуально несостоятельное извращение истины.
Ключевые слова:  логика Гегеля; контингентность; возможность; необходимость; модальности.
Все авторы

© 1991—2017 Логос. Философско-литературный журнал.
Все права защищены.
Дизайн Юлия Михина, jmikhina@gmail.com,
программирование Антон Чубченко